Badger, badger, badger, raccoon dog, fox, WOLF!! - Reisverslag uit Białowieża, Polen van Esmee - WaarBenJij.nu Badger, badger, badger, raccoon dog, fox, WOLF!! - Reisverslag uit Białowieża, Polen van Esmee - WaarBenJij.nu

Badger, badger, badger, raccoon dog, fox, WOLF!!

Door: Esmee

Blijf op de hoogte en volg Esmee

10 Mei 2014 | Polen, Białowieża

Hee allemaal!

Zaterdag 10 mei, week 10 van de 19 weken stage.

Aangezien we al een paar weken geleden zijn begonnen met het intensief monitoren van de dassen burchten moet alle informatie ook verwerkt worden. En rara wie daar mee bezig is!
Hele dagen analyseren, analyseren en nog een analyseren....

Gelukkig gaan we nog wel het veld in om de camera's te voorzien van nieuwe batterijen en om de sd-kaarten leeg te halen. Kira doet de lange stukken met de fiets, ik de dichtstbijzijnde en doe dan ook de grote ronde met rommeck of tommeck (de grote ronde betekend alle camera's die niet te redden zijn met de fiets).
En ondanks dat we zoveel achter de laptop zitten en het na een tijdje ontzettend saai wordt en veel energie vergt houdt de hoop om een interessante interactie of een wolf te zien ons op de been, of beter gezegd: achter het scherm.
En gelukkig gebeurt dat eens in de zoveel tijd!

Ook heb ik een sett van Kira overgenomen in het strikte reservaat omdat het een hele klus is om hem te bereiken en ze daarna verder zou moeten naar een andere burcht. Nu kan ze in één keer doorfietsen en heb ik ook wat meer beweging :P. Maar ik heb mn lesje wel geleerd! Het is inderdaad een hele vervelende om te bereiken, de tijd lijkt ook nog langer omdat je in je eentje door het bos banjerd! Maar na 45 minuten lopen, over bomen springen en vloeken vond ik de burcht en een gewei!! Het is jammer genoeg wel een hele oude en hij lijkt bijna versteend, maar ik heb hem zelf gevonden en ben er ontzettend blij en trots op! ^^

Naast veel tijd kwijt te zijn met het bezoeken van de burchten besteden we vele avonden en hele dagen bij Gosia, onze poolse moeder (sorry ma! :P). We leren Poolse recepten en het paardrijden gaat ook steeds beter :)
Soms verbaasd het me nog steeds hoe het gewoon voor ons geworden is om haar huis binnen te stappen voor een kopje thee en uiteindelijk toch te blijven eten en pas naar huis te gaan wanneer het donker wordt!
Wat me misschien nog meer verbaasd is dat ze niets van ons terug verwacht! In nederland betaal je je scheel om op een paard te mogen zitten, bij haar is het gratis en ook nog enorm gezellig!

Verder zijn Kira en ik samen met Chloe (engelse studente) naar het plaatselijk show-reservaat gegaan. Het is een soort van mini dierentuin, alleen dan hebben de dieren meer plaats. Na twee rondes te hebben gelopen (wat ons ongeveer 2 uur koste) zijn we langs alle kraampjes gelopen die bij de uitgang stonden. Aangezien we naar het dierentuintje zijn gegaan tijdens het drukste weekend van het hele jaar, hadden alle kraampjes zich daar gevestigd om zoveel mogelijk klanten te kunnen krijgen. (het was het weekend van 1-4 mei)

Gister kregen we een mailtje van onze Nederlandse begeleider over dat hij zondag met zijn studenten aan zal komen in Bialowieza. Dus het gaat een explosie aan nederlanders worden in dit kleine gehucht aan de grens van Belarus. Dit zal betekenen dat er hoogwaarschijnlijk lezingen zullen zijn en ook dat ik samen met kira, marcin en berend een gesprek zal aangaan over onze stage en hoe het tot nu toe allemaal verloopt.

Dus wens me succes! :D



  • 10 Mei 2014 - 21:06

    Annette:

    Succes! Succes!
    Maar waarom eigenlijk? Jullie werken er er toch hartstikke hard voor. Ik kan me niet voorstellen dat de resultaten maatgevend zullen zijn voor t succes van deze stage. Als je maar conclusies kunt trekken, toch?
    Je bent wel sportief geworden in Polen. Fietsen, fietsen, lopen, lopen en paardrijden. Goed dat er een " surrogaatmamma" is die jullie af en toe verwent.
    Lijkt me zo bijzonder op zo'n stage allemaal mensen te ontmoeten die nu een rol spelen in je leven.
    Volgens mij ben e goed bezig Esmée, ik ben trots op je

  • 10 Mei 2014 - 21:26

    Frans:

    Hè Esmée ,
    Je hebt een geweldig leuke schrijfstijl en ik vind het super je verhalen te lezen. Er spreekt een aparte nuchtere en humor volle toon in door.
    Helaas heb je van mij nog maar bar weinig respons gehad, toch wel triest toch. Ik zal mijn leven gaan beteren. (Nieuwe voornemens voor 1 januari..???, grapje).

    Wat me nu benieuwd is of je al wolven hebt gezien? Dus niet alleen op foto of in de dierentuin.
    Toch vind ik het een avontuur waar je mee bezig bent. Vreemd land, paardrijden, dronken worden, veldwerk, toch heel wat anders dan hier achter een bureautje zitten toch.

    Tot schrijfs. Gruuuusse Frans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Hallo iedereen!! Welkom om mijn blog! Ik studeer diermanagement aan het van hall instituut in Leeuwarden. Dit jaar mogen we 5 maanden oriëntatiestage lopen. Samen met een vriendin heb ik gekozen voor het Mammal research institute, Polish academy of science, waar we met wat gelobby zijn aangenomen bij een enorm leuk project met vossen, wasbeerhonden, dassen en wolven! Kira, mijn vriendin, en ik hebben er enorm veel zin in en hebben veel stroopwafels en roze koeken ingepakt om te geven aan alle mensen die ons hebben geholpen :D Ik zal proberen regelmatig iets te schrijven op de blog en ik wens jullie veel leesplezier! groetjes, Esmee

Actief sinds 01 Maart 2014
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 5480

Voorgaande reizen:

02 Maart 2014 - 15 Juli 2014

Hoe overleef ik 5 maanden in Polen met Kira

Landen bezocht: